27 maj 2010

Spela Nintendo Wii med Våldtäktsmän!?

Om en man bröt sig in i mitt hus, och försökte våldta mig, och min man gör vad han kan för att stoppa honom...oavsett om det innebär att grovt misshandla honom, så ska han banne mig få göra det!

Men nej, inte i Sverige. Här är vi oerhört bekymrade över vilka skador våldtäktsmannen fått när han blev stoppad! Detta är alltså ett verkligt fall som Expressen berättar om.

Nu riskerar kvinnans man åtal med denna motivering:
Ärendet har nu landat på åklagaren Magnus Öhrns bord:
– Han har gjort sig skyldig till misshandel, men det kan möjligtvis handla om tillåtet våld. Det beror på vilka skador inkräktaren har, den undersökningen väntar jag på.

Vadå möjligtvis!!! Vad ska man göra då? Slå med en linjal? Är det tillåtet? Örfila en våldtäktsman? Eller ska man ta fram Nintendo Wii och köra en virtuell boxningsmatch?

This country's application of the law is really sick sometimes. 


Läs även andra bloggares åsikter om , ,

1 kommentar:

Ida sa...

Det finns många ologiska saker i svensk lag, t.ex.:

Om jag ser att någon slår dig i parken, så kan jag i lugnt och ro se på det eller försvinna från platsen utan skyldighet att hoppa in och försvara dig eller åtminstone att ringa polisen. Ingen kan döma mig för det. Jag kan (om jag vill) ställa upp enbart som vittne i händelserna.

Just den här frågan togs upp av Kristdemokraterna (som jag minns).

I andra länder, är det moralisk och etisk skyldighet och jag kan bära stort ansvar om jag på något sätt inte har agerat.
En bussförare i Stockholm har hoppat in för att försvara en man som låg på marken medan ett gäng har sparkat honom. Resultat: Bussföraren har fått sparken. Motivet: Han får inte lämna sin arbetsplats. Dessutom blir det jobbigt att gå genom rättegången och förklara hur mycket har han slagit en kille från gänget för att försvara människa som sparkades liggande på marken.

Etik och moral straffas i Sverige.

tyvärr.

  © Blogger template 'Isolation' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP