27 maj 2010

Föräldrajobbighet, Partinunna & En massa uppdrag

Det var tänkt att jag skulle ha lite mer tid med familjen dessa månader men icke sa nicke. Jag är visserligen föräldrajobbig på halvtid men är igång konstant ändå. Hur orkar du??? frågade min bästa barndomsväninna Sofia imorse när vi lamenterade över sömnbrist och allmän tjatighet som följd av det.

Jag vet inte vad jag ska svara. Min mamma har två ton energi och jag har väl ärvt hälften i alla fall? Jag känner att jag behövs på så många ställen, och jag själv behöver vara där. Men någonstans måste ju familjen komma först. Frågan är om den gör det alltid...

Vad har då hänt den senaste veckan efter att jag vann hederspriset? En journalist från Tidningen Broderskap besökte mig för ett personporträtt. Jag var tvungen att dels påpeka att jag är partifri eller partinunna dvs jag har ingen fördjupad relation till något politiskt parti, men också att namnet "broderskap" är sjukt förlegat!! Dags för den religiösa socialdemokratin att tänka om!

Intervjun gick bra, journalisten var riktigt genuint intresserad av vad jag hade att säga och jag bjöd på marockanskt mynta té. Leah var också genuint intresserad...av hennes papper! Jag fick frågan om jag hade några dolda talanger... jag nämnde några, få se vilken som kommer med!

Sen har jag föreläst för Svenska Institutets (SI) YLVP deltagare om yttrandefrihet i islam, närmare bestämt utifrån mitt kapitel i boken Salam- Om krig, fred och islam, som SI översatt till engelska. Det var riktigt lyckat och vi talade en hel del om kristna minoriteter i den "muslimska" världen men även om jämställdhet och feminism.

En utav deltagarna, en kristen arab från Syrien sa till mig: Om alla levde den islam som du pratar om, hade världen sett annorlunda ut. Kanske hade även jag uppskattat islam.

Det är tunga ord det...men jag tror det ligger något i vad hon sa utan att jag personligen tar kred för det. Problemet som jag ser det är att många muslimer slutat tänka, analysera, kontextualisera och reflektera. Det sistnämnda ber Gud oss att göra i Koranen, konstant. Stagnationen beror nog på att vi inte reflekterat tillräckligt de senaste århundradena. 

Jag hade dessutom privilegiet att sitta i panelen vid Allmänna Arvsfondens utvärdering av projekt inriktade på islam eller muslimer. Professor Mattias Gardell har gjort utvärderingen och höll som vanligt en oerhört inspirerande föreläsning. Till exempel fick jag veta att Dalai Lama haft en nära relation med ledaren, Shoko Asahara, för den japanska kulten Aum Shinrikyo (heter idag Aleph eller Aum), som ni vet utförde en dödlig gasattack i Tokyos tunnelbana 1995. Inga buddhister sitter i Guntanamo! Dubbelmoral!

I panelen diskuterade vi vilken roll jag tror att civila samhället kommer att ha för islam och muslimer i Sverige. Och för mig ser jag att civila samhället redan, med hjälp av projekt som Fredsagenterna, skapat förändringar i hur sunni och shia muslimer i Sverige ser på och arbetar med varandra. Hur man arbetar med jämställdhet och hur man tacklar interna problem och externa påhopp på ett konstruktivt sätt.

Har också firat en av mina bästa vänners födelsedag på Herrmans. Happy Birthday M! Dessutom har min systerdotter Maia fyllt 2 år, grattis igen aunty's favourite girl!

En massa spännande är på gång so keep checking in!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , ,

1 kommentar:

Svarten sa...

Jag förstår inte hur du hinner med allt. Och att du orkar. Men tackom och lovom att du finns :-)

  © Blogger template 'Isolation' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP