30 december 2009

Vad är en I n l ä n n i n g?

Ja säg det, som min släkting Harry brukar säga på ren norrländska.

Alla har hört talas om begreppet utlänning. Någon som inte hör hemma i det ursprungliga. Det är ju det man vill säga när man säger utlänning till någon som bott hela sitt liv eller en längre tid på en plats.

Nu är det slut med utlänningandet! Alla som känner sig INNE oavsett vart de är, är en i n l ä n n i n g. 

I mitt fall exempelvis är jag inne i Sverige där jag föddes av en etnisk svensk mamma. I Pakistan väljer jag att vara inne (på mitt sätt), i min fars hemland. I Kanada (ett land jag aldrig besökt men är medborgare i, är jag också inne om jag vill det). Och under mitt dryga år i Syrien var jag inne. Jag väljer att vara inne, oavsett vad omgivningen tycker.

Framförallt, är jag inne på mitt sätt, inte enligt någon mall som egentligen inte existerar.

Exempel på svenska i n l ä n n i n g a r: Nadia Jebril (journalist), Leila Lindholm (tv-kocken), Prins Carl Philip och Fatima Johansson (bloggare).

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

10 kommentarer:

Fatima sa...

Håller med dig till hundra. Man borde alltid vara inne var man en befinner sig. :)

Fazeela Selberg Zaib sa...

Eller hur Fatima? Det handlar för mig om balans- Om man har olika ursprung och bakgrunder, att man hittar en balans och harmoni i alla dessa.

En inlänning förkastar inte någon (självfallet ofarlig) del av sig själv.

Ida sa...

...en metropolitan, ungefär?

:-)

kul!

jag känner mig hemma överallt! i alla städer och länder där jag bestämde mig att vistas mer än 2 dygn!

:-)

Fazeela Selberg Zaib sa...

Ida, ungefär så :) Då är du en riktig inlänning!

Mikael Ahl sa...

Älskar ordet och dess innebörd :)
Borde skrivas in i SAOL så fort som möjligt.

Jag kan känna mig som utlänning i Sverige fast jag är född och uppväxt här, men det är när det är gråmulet, regn och kallt samtidigt, De dagarna så längtar jag till en Ö med palmer och där skulle jag vara en inlänning :D

Fazeela Selberg Zaib sa...

MIKAEL: Välkommen till bloggen!

Tackar :) Älskar ordet jag med. Försöker göra en liten språkrevolution med att använda det i denna mening. Vi får se vart det leder.

Haha ja du jag förstår vad du menar med vädret...Men det börjar ju vända, så snart kan du känna dig inne igen :)

Jonas Löhnn sa...

Hej Fazeela!

Som vän av ord och integration gillar jag verkligen ditt uttryck!
Ska försöka använda det i lite olika sammanhang om det är OK.

/Jonas Löhnn, riksdagskandidat (MP)

Fazeela Selberg Zaib sa...

Hej Jonas och välkommen till bloggen!

Klart du får använda uttrycket, det är det jag hoppas på, en spridning av ordet! :)

Lycka till med kandidaturen!

Anonym sa...

Enligt dig är man aldrig utlänning? Tycker du inte det är skillnad mellan en illegal flykting och en etnisk svensk vad gäller deras rätt till landets institutioner och välfärd? SKillnaden lär bli mindre när den illegala lyckats bli legal och vunnit uppehållsstillstånd. Och när han kanske blivit medborgare lär skillnaden nästan försvinna.

Dessutom spelar det inte roll om det kallas inlänning, utlänning eller upplänning. Du är en tjej med slöja, du kommer hamna i ett annat fack än en blond utmanade tjej. Tror du att risken att ni ogillar varandra försvinner för att ni kallas inlänningar både två?

Fazeela Selberg Zaib sa...

Hej Anonym! Missade totalt din kommentar- Bättre sent än aldrig.

Inlänning handlar om identitet, inte medborgarskap eller sjukvård.

Jag hamnar enbart i ett annat fack än en blond utmanande tjej om du väljer att sätta mig i ett annat fack. Enligt min mening är hon och jag lika mycket människa och lika mycket värda.

God fortsättning på dig!

  © Blogger template 'Isolation' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP