21 juni 2010

Intervju med Damernas Värld & Kunglig hedersproblematik


 Foto: SvD


Damernas Värld ska göra ett uppslag om religion och feminism och jag kommer att vara en utav kvinnorna de intervjuar senare idag. Det ska bli intressant med en damtidnings utgångspunkt...det skiljer sig, tror jag i alla fall, från en kvällstidning eller en nyhetstidnings skildring av ämnet.

Vi får väl se vilka diskussioner som sätts igång!

Meanwhile, jag måste få kommentera Kronprinsessan Victorias bröllop häromdagen. She looked fabulous, älskar hennes krona. En del menade att den är makaber med en massa döda människors ansikten på. Men till det säger jag bara, pengarna vi alla älskar att få i slutet på månaden är rena rama begravningsplatsen. Finns knappt en enda levande människa på dem, and I don't hear anyone complaining!

Däremot kan vi istället anmärka på den hedersproblematik Kronprinsessan Victoria kan ha varit utsatt för? Hennes far måste godkänna den hon gifter sig med. Min väninna frågade mig idag, hur hade det varit om hon ville gifta sig med Ahmed från Husby?

I guess we will never know, men det tog mer än 7 år för Östermalmslickade Daniel att få bli prins. Ahmed hade nog fått vänta 70 år, hur mycket hårgel han än lagt i håret.

Grattis Vickan, joke aside, tycker att du är fin och hoppas att ni blir lyckliga tillsammans!


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej! Jag läste reportaget som du var med i. Där står det att du menar att Muhammed stog bakom en feministisk revolution på sin tid och att han var gift med en äldre yrkeskvinna och att han inte gjorde någon skillnad på kvinnor och män. Det är ett faktum att Muhammed också var gift med en 9-årig flicka?, är det detta som är den "äldre" yrkesarbetande kvinnan? Hur får du detta fakta att hänga ihop med feminism? I intervjun säger du även att en muslimsk kvinna inte får gifta sig med en icke muslimsk man, utan det är endast den muslimska mannen som får gifta sig med en kvinna som tillhör en annan religion. Är detta feminism att inte få välja? Vad säger islam om kvinnor som gifter sig med kvinnor?

  © Blogger template 'Isolation' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP