21 mars 2010

Peshawar, Chadoren & ett barndomstrots

I senaste avsnittet av Korrespondenterna besökte man tre platser jag bott på eller besökt flertalet gånger. Kairo, Peshawar och Paris. Det handlade om...surprise surprise: SLÖJAN!

Mina observationer från Peshawar (där jag bott en gång i tiden), är att det handlar om tradition. När vi gick ut till marknaden hade vi på oss något på huvudet och svepte oftast ena änden av sjalen över munnen och kanske näsan. Ibland gjorde vi det pga alla avgaserna som fick en att kvävas.

I skolan hade man inget alls på huvudet annat än om man ville. Och hemma hos varandra eller på andra platser i staden, parker osv kände ingen ett behov att täcka sig om man nu inte av religiösa skäl eller kulturella, ville det.


Marknaden var unik. Den dominerades av män. Män som stirrade ihjäl sig på kvinnor likt fångar som just släppts ut ur fängelset och fått syn på första kvinnan på 20 år. Till och med en bit fot var sexigt. Och det är långt ifrån en komplimang när en gammal gubbe som snart ska in i graven dreglar. Därför valde många utav kvinnorna (även de som aldrig bar något på huvud eller ansikte) att täcka ansiktet när de gick till marknaden.

Burkan, en relativt ny företeelse bland en del muslimer som kommer från Afghanistan, bar ingen rik eller medelklass kvinna, även de som var djupt religiösa. Helt enkelt för att det inte finns något som helst stöd för det i religionen.

Jag kommer än idag ihåg mina pakistanska väninnor och hur de brukade driva med burkan. Den kallades för shuttlecock, det engelska ordet för fjäderbollen i badmintonspelet.


Men väl ute i byn i norra Pakistan var det andra traditioner. I min fars hemby fanns det ett chador liknande plagg. Man kunde välja mellan två färgställningar: grönt med röda prickar eller gult med röda prickar. De flesta gifta kvinnorna samt lite äldre flickor brukade bära dessa när de gick ut. En del täckte ansiktet andra inte.

Jag minns när jag var i byn på besök som 11-12 åring. Envis som vanligt. Jag var på väg ut för att köpa godis, ensam. Jag hade en tunn dupatta på mig (genomskinlig sjalett som satt lite löst på huvudet) och det var inte "täckande nog". Min fasters man försökte övertala mig om att det var den fula prickiga chadoren som gällde vilket jag absolut inte brydde mig en sekund om att lyssna på. Gick bestämt ut och köpte godis ändå för att jag visste att jag hade min familj på min sida.

Alla har inte den turen och när det gäller Kairo har jag en helt annan teori om varför så många kvinnor väljer att bära slöja idag.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , ,

1 kommentar:

Unknown sa...

Börjar på M och slutar på ubarak?

  © Blogger template 'Isolation' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP