SvD snappade upp på detta och har nu skrivit en artikel som publicerats i papperstidningen idag. Vidare har SR idag intervjuat mig om detta i programmet Nordegren (Klicka och lyssna).
Ett utdrag ur dagens SvD artikel "Muslimsk Protest mot delad bön" där jag figurerar:
Fazeela Selberg Zaib från Stockholm driver bloggen Inlänning där hon argumenterat för att gemensamma bönerum borde byggas även i de nya svenska moskéerna. Hon är själv noga med att inte välja separat entré till moskén och vill ha en diskussion om saken.
- Det är en symbolisk fråga att bägge har tillgång till rummet. Ofta är kvinnorna i ett mindre rum, som inte är lika dekorerat vilket många tycker är viktigt för upplevelsen, och framförallt utan att se imamen och istället höra honom i en högtalare, säger hon.
Genom att vara i samma rum men exempelvis med en symbolisk delning på mitten har både män och kvinnor samma tillgång till moskén och dessutom möjlighet att se imamen, tycker Fazeela Selberg Zaib.
- Men man har marknadsfört det som att det ska vara åtskilt, vilket inte stämmer eftersom att män och kvinnor från början, på profeten Muhammeds tid, satt i samma rum. Varför ser det inte ut så idag? frågar hon sig.
13 kommentarer:
hahahah...!
Äntligen!
Ja! Tack, Fazeela, det var lysande!
Bra jobbat, tjejen!
Ok jag hoppas att du förstår att du nu kan ha provocerat kanske mer än hälften av Sveriges muslimer???? Oh Lord...
Men jag håller med till 100 %
Jag är less på fredagsbönerna i mosken där vi kvinnor packas som sardiner i det där lilla utrymmet...
Det är faktiskt lite störande när man försöker be liksom...
Själv tycker jag bäst om enkla moskéer gjorda av lera. Inga dekorationer eller pynt. Bara lerväggar och mattor. :) Enkelt och mysigt.
Som den i Mali...:D
Salam Fazeela!
Din syster förvarnar om provocerande inlägg, men jag håller absolut med dej. I de flesta moskéer/bönerum ser det ut så som du beskriver det. Jag håller med om att kvinnor och män borde ha tillgång till samma lokla men kanske dela upp det i mitten med draperi eller dylikt.
Lycka till
ws
Jag skrev en blogging om ämnet.
Habiba, varför skulle man vara provocerad av den här idéen? Varför?
Bättre att komma fram med en enda vettiga och nyttiga förklaringen om VARFÖR behöver jag sitta på övervåningen och att uppleva imamen som ett spöke som jag kan bara höra men inte se - orsaken? - ja, jag är en kvinna! Hur kan man ta detta som argument helt från luften!?
Ingen provokation alls - Fazeelas ifrågasättande är en självklarhet som borde tas upp för länge sedan.
Om visa män har problem att möta kvinnor i ingången, så ...
Borde man hitta ett annat alternativ istället?
Hur klarar de kvinnor på tåget? Bussen? I hissen? På arbete..? I sjukhuset? ...etc.
Tack tjejer för ert stöd, Ala, Ida och Habiba!
Jag håller med dig Ala, det går att lösa det gemensamma utrymmet på en mängd olika sätt som varje församling kan ta ställning till hur de vill ha det.
Det här män o kvinnor-separat konceptet är inte lätt för många att släppa taget om och ifrågasätta..och därför tror jag att syrran kan ha provocerat. Varför det e så, har jag iiiiiiingen aning om. :S
Man har helt enkelt lydit det sättet blint utan att faktiskt efterforska om det egentligen måste vara så kanske..?
What I mean to say is..you go girl! ;)
Håller med dig Fazeela till 100 procent. ;)
Du har bra argument där och jag håller med om att kvinnor bör få bättre och större platser att be på och lika mycket utrymme som männen får.
Och kvinnorna borde inte heller få någon bakdörr att "smyga inom" men dem borde få sin egen entre. Ser inget fel i att det finns två entrer, en för kvinnor och en för män? Hur minskar detta upplevelsen? Desamma gäller dekorationerna. Det fanns till och med en entre BARA för kvinnor i Profetens tid som dom gick genom.
Din argument att det inte fanns "delning" i Profetens tid, varför ska det finnas nu, håller inte.
Dels för att dem lärda har förklarat den här situationen (som då befann sig på Profetens tid) att Sahaaba, Profetens kompanioner och kvinnorna på den tiden var i högre status än oss när det gäller i imaan och i fruktan av Allah. Med andra ord det fanns inte risk för "fitna".
Idag går dem flesta, ungdomar i detta fall, till mosken för andra saker i tanke än att faktiskt be. Detta har jag själv sett med mina egna ögon, man har vakter i ramadan som får vakta ungdomar så att dem inte stör dem som ber, och ungdomarna befinner sig UTANFÖR mosken, vad händer då om man låter män och kvinnor be i ett och samma rum, dessa ungdomar kommer hålla på INUTI mosken bland dem som ber.
Också bar dem flesta kvinnorna i den tiden niqaab eller åtminstone klädde sig anständigt. Idag klär man sig inte direkt det bästa när man ska till mosken just för att man inte har tanken att be där utan att göra andra saker. Bara en tanke, säger inte det gäller alla. Men det finns sannerligen en fitna där som kan störra folk i bönen, hellre ha en "delning" mellan kvinnor och män än att riskera denna fitna.
Det andra är också det ekonomiska tillståndet. Deras ekonomiska tillstånd var inte direkt det bästa, speciellt tiderna innan erövringarna. Man kan säga att dem inte hade råd då att bygga separeta rum eller sätta en "delning" mellan kvinnorna och männen.
Ha de bra!:)
You go girl!
Kram och lycka till i Bangladesh!
Anwahr
FATIMA: Härligt att se att andra tycker lika :)
MUJAHEEDAH, välkommen! vad bra att du också ser behovet av bättre utrymmen för kvinnor.
När det gäller ingångar, använder jag alltid huvudingången i stockholms moské av princip skäl, med två undantag: Eid bön och fredagsbön då det är för mycket folk, och män som trängs.
För mig kan man visst ha två separata ingångar, men då ska det vara två separata huvudingångar. Vardera ingång kan leda till samma bönesal fast med en delning i mitten så att ingen ser den andra sidan.
Går att lösa på många sätt.
Inget sätt är bäst, utan det beror på vad församlingen (män och kvinnor) tycker passar för dom.
Min poäng är dock att oavsett om man hade starkare iman förr i tiden, så är det ett faktum att man bad i samma rum. Det är många saker vi i efterhand kan säga att det borde inte gälla oss idag. Då kan män säga att skägg inte är en relevant sunna idag då deras iman är svagare och motståndet mot skägg i samhället större.
Är de lärda beredda att göra den tolkningen också? Var går gränsen?
Jag vet inte, detta är bara mina funderingar.
ANWAHR: Tack habiti!
Jag tycker att denna diskussion är otroligt intressant!
Själv har jag inte riktigt bestämt vad jag tycker ännu, förutom att om man ska ha två ingångar så ska båda vara HUVUDingångar och ska man ha två rum ska dem vara lika fina och dekorerade.
Skicka en kommentar