24 januari 2010

I Qatar med yoga i moskén


Sitter på flygplatsen i Doha, inne i Oryx lounge närmare bestämt med gratis dadlar, hommous och croissanter endast några centimeter bort. Har en 7 timmars stoppover som är klar om några timmar. Snacka om trist att vara ensam så länge (även om jag är omringad av i princip hela Asien!!!)

Gick av planet och 22 grader varmt slog mig vänligt i ansiktet. Något annat som slog mig, mindre vänligt i ansiktet, kunde man hitta i kvinnornas moské på flygplatsen. En kvinna från troligtvis något europeiskt land, stod mitt i bönesalen och utövade yoga.

Sure, no problem, har smakat på detta också i mitt liv...MEN.

Jag går ner för att sätta huvudet i marken....Allaho akbar (Gud är större)....går upp igen och ser henne med rumpan riktad mot oss som en missil i luften framför alla oss som bad (knappt en meter bort). Trevligt...blåa trosor, check!

Går ner med huvudet igen...Allaho akbar....går upp igen...nu är bägge benen med fötterna som två pilar riktade rakt mot mecka. Fattar inte hur hon klarar av den posen.

Vid min Allho akbar på väg upp igen hade hon snurrat kroppen urled i princip!

Men ärligt sister girl... Tycker inte att jag blir så lätt distraherad (har en dotter som hänger på mig när jag ber hemma), men detta var ju bara för roligt.

Och gott folk, ingen i rummet (inklusive kvinnor med niqab och chador och alla möjliga varianter av slöja) sa något ont ord mot henne på "muslimsk hemmaplan". Hon fick fortsätta med sin yogasession och sol- och månhälsningar i tyst osmakfullhet. In your face, som sagt.

7 kommentarer:

Svarten sa...

Tack för en härlig beskrivning från den stora världen, Fazeela. Jag ser redan fram emot fler.

Croissanter? Det sägs att bagarna i Wien skapade dessa 1683 för att fira segern över muslimerna och det Osmanska riket, som hade halvmånen som symbol. De bokstavligen slukade fienden.

Habiba sa...

Hahahaaa jag dööör. You've got to be kidding me?? Kul för henne att hon kunde göra det då..:) ?!

Kan du inte skänka oss lite sol och värme här i Svealand..?
Det e svinkallt..och mörkt. By the way you suck for being in a warmer place while I suffer here in the cold...

Kosmopol sa...

Fazeela! What fantastic timing. Jag har just skrivit till mia.tottmar@dn.se som skrev artikeln om Tvist om moskébygge i DN 24/1. Jag skrev att hon borde frågat om hur det blir för kvinnor i denna nya moskén. Hänvisade henne till din blogg och till USA-Kanada där "kvinnans plats" är mycket omdiskuterad. Yoga i moskén is great - had not yet realized what a sense of humor you have. Yoga i moskén, NeverInSweden.
Larry

Fazeela Selberg Zaib sa...

SVARTEN: lollll @ slukade fienden!

You are welcome, kommer fler och fler :) Sa mycket att beratta.

HABIBA: trust me, it was such a weird experience, and I have seen a lot! lol

Sorry for hogging the sun but apparently it was cold before I came...everywhere i go, always take the weather with me...everywhere i goooooo.

KOSMOPOL: Ah how exciting! What did she reply? Thanks for the shout-out :)

Sense of humor? lol well I don't know about that. She provided enough material for a laugh for even a comically challenged person!

Ahlam sa...

HAHAHAHAHAHAHAHA!!!!

Anonym sa...

Hahaha vilken syn det måste varit.

Fazeela Selberg Zaib sa...

AHLAM & FATTIS, tro mig det var för roligt!!! Av alla platser på jorden liksom... :=)

  © Blogger template 'Isolation' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP