23 december 2009

Knäck Knäcker!


 Så här såg Julafton 2008 ut, då var jag höggravid. Leahs vagn ser ni i bakgrunden :)

Nu hade det ju vart toppen med en bild för att illusterara min knäckande goda knäck jag lagat idag hemma hos mamsen. Men nej, hade inte kameran med (titta in imorgon). Receptet på knäck är busenkelt!

1 dl sirap
1 dl grädde
1 dl socker
Mandlar (malda, mängd enligt önskemål)

Blanda ihop allt i en kastrull, koka upp och sen låter du det koka (1-2 timmar) beroende på. 
Jag gjorde femdubbelsats, alltså fem av allt. Det räcker till 2 fyllda plåtar med knäckformar. 
När är knäcken klar? Testet är att ta ett kallt glas vatten, ringla lite smet i det. När smeten klumpar sig eller går att ringla och behåller sin fasthet, då är den klar.

Syrran och jag har kört hårt med julbaket idag! Hon snodde ihop en pepparkakscheesecake (nytt för i år, kika på hennes blogg kanske hon lägger upp en bild), pepparkaksdeg till pepparkakorna, jag lagade knäck och imorn bakar jag lussebullar (as always) och hon fixar tacos, plus kokosbollar ska vi också ha.

Allt lagom färdigt till Kalle Ankas Jul kl 15!

Andra bloggar om: , , ,

Inga kommentarer:

  © Blogger template 'Isolation' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP