02 november 2009

Gunilla Carlsson, Konferens och Niyaz


Första passet under Torsdagen med Professor Mona Abousenna, Professor Emilio Gonzalez Ferrin,
Dr Driss Khrouz och
Dr Kyriakos Babasidis. Moderator var Jan Henningsson.



Än en gång händer mer i mitt liv än jag hinner med att blogga om!

Under torsdag och fredag förra veckan hölls en super intressant konferens om dialog mellan kulturer och minoriteterCervantes Institutet och Medelhavsmuséet. Jag var med under första dagen som var mycket intressant! Träffade professorer och tänkare från Grekland, Egypten, Kuwait och Spanien mm. Ska försöka pränta ner några utav deras kommentarer lite senare.


Andra passet med författaren Juan Goytisolo, Professor Lubna Al-Kazi, Professor Mustapha Tlili
och Professor Yilmaz Esmer. Moderator var David Thurfjäll. 


Under Fredag kvällen var jag med på en kort tillställning på Södra Teatern på personlig inbjudan av Biståndsminister Gunilla Carlsson som höll ett tal om "the clash of civilizations" som hon upplevde var en felaktig profetia och hon betonade särskilt den kreativa kraften unga svenska muslimer bär på för Sverige. Jag tackar personligen för denna kommentar och tar åt mig å det enorma! Pratade med Gunilla en stund, hon var riktigt trevlig och spontan. Vi pratade om mitt arbete men landade till slut på mamma snack om våra döttrar. Det är något med att bli mamma. Helt plötsligt blir man medlem i ett enormt nätverk av mammor oavsett vad man har för position eller ursprung. Alla relaterar vi till varandra.


Biståndsminister Gunilla Carlsson

Kvällen avslutades med att vi alla fick gå på konserten med Niyaz gratis. Det säger man inte nej till. Musiken var otroligt bra. En blandning mellan persiska, urdu, turkiska och arabiska i språk, instrument och musik. Rekommenderar de varmt. 




 


Andra bloggar om: , , , , ,

3 kommentarer:

Anwahr sa...

Åh, jag hade ingen aning om att Niyas var i Sverige! Synd att jag missade dem. Men men, kher inshAllah. Du verkar iaf ha njutit av konserten, bl afya! Puss!

Habiba sa...

Vilken snygg frisyr den här Gunilla hade :D

So that's what u were doing there :p

Fazeela Selberg Zaib sa...

Anwahr: Jag hade sagt till dig om jag visste att du kände till dom :) Nu vet jag! Jag njöt massor! :)

Habiba, lol yes indeed!

  © Blogger template 'Isolation' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP