18 september 2009

På jakt efter det "islamiska" landet

Somalia? Afghanistan?

Får inga islamiska associationer av dessa två länder i deras nuvarande tillstånd som idag kännetecknas av enorma övergrepp och våld.Och då talar jag inte bara om utlandsstyrkor. Det islamiska i dessa länder lämnade dem när de började skjuta på varandra samt behandla kvinnor och flickor som boskap.

Mehdi Ghezali och de andra svenskarna i hans sällskap, var på jakt efter det "islamiska" när de illegalt åkte till Pakistan, för att sedan hittas i Dera Ghazi Khan på väg till Afghanistan. Ingen av de berättade sanningen för sina anhöriga om vart de skulle åka. Varför det om resan var oskyldig??


Gott folk, jag har bott i Peshawar i norra Pakistan. Min far är pashtun (samma folk som dominerar talibanerna). Han själv har inte kunnat/vågat besöka sin familj, sina föräldrars gravar på mer än ett decennium pga. säkerhetsläget i området. Han har en anknytning till landet. Han ser ut som alla andra där. 

Jag skulle åka dit förra året men fick avbryta resan då min farbror sa att även jag var i riskzonen för att bli kidnappad och att det förekommer explosioner ibland på marknader i Peshawar.

Hur i hela friden kan man ta med ett barn till Dera Ghazi Khan? Illegalt dessutom?

Jag har undvikit att skriva om denna händelse av sympati och medkänsla för Helena Benaouda vars dotter och dotterson är fängslade i Pakistan. Jag kan inte tänka mig vad hon går igenom, igen. Det viktigaste är att få hem hennes barnbarn på en gång och Sverige har varit lata med detta. Barn är barn, även i Pakistan! Inte sant, Carl Bildt?

Till Safia Benoudas försvar, påstår hon att hon var tvingad av sin man att åka med och därmed även deras tvååriga son. Om så är fallet är det dags att se över äktenskapet vid en förhoppningsvis snar och säker hemkomst av henne och framförallt hennes barn.

Läs artiklar i DN1, DN2, Aftonbladet, Expressen och SvD om detta. Eller i Pakistanska tidningen DAWN.

Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

10 kommentarer:

Anonym sa...

Rena skitpratet om Carl Bildt! Hans uttalande misstolkas och det departement som han ansvarar för, UD, har också särskilt betonat sin oro för barnet! Däremot helt rätt när det gäller behovet av omprövningar på olika håll. Då menar jag inte bara hos Safia om hon släpps tillsammans med barnet, utan också hos hennes mor Helena behöver funder på ett och annat, och socialtjänsten inte minst vad gäller den unga mammans omsorgsförmåga och inventera familjenätverket! Därutöver ger den här händelsen anledning för politiker och media att komma fram till att hindret politisk korrekthet en gång för alla måste begravas djupt så att verkligheten får bli utgångspunkt för framtiden!/ Il Padre

Fazeela Selberg Zaib sa...

Anonym välkommen till bloggen!

Min pik till Carl Bildt gäller barnbarnet endast. Det är där lika stora ansträngningar som förra regeringen gjort, kommer in.

I övrigt svalnar mina sympatier för karlarna i denna sörja.

Helena är visserligen hennes mamma, men Safia är vuxen enligt lag så jag tror nog att mamman hennes är väl medveten om allt som är tokigt i hennes dotters situation och kommer göra vad hon kan.

Verkligheten skall alltid vara utgångspunkten i alla situationer. Sen uppfattar man verkligheten väldigt olika. Hur gör man då?

Veritas sa...

Vad är då det riktigt islamiska? Fatwa med uppmaning till mord på Salman Rushdie? Kvinnor som inte får köra bil eller vistas ute själva i Saudi? Kvinnor som inte får vistas ute utan hijab i Iran? Kvinnor som stenas till döds för påstådda äktenskapsbrott? Hedersmord? Bomber i Indonesien? 9/11? ...

Fazeela Selberg Zaib sa...

Hej Veritas

Frågar du mig och majoriteten av muslimer så är inget av det du nämner islamiskt.

Därför exempelvis är det endast i Saudi som kvinnor inte kör bil. Resten av oss muslimska kvinnor kör bil eller i mitt fall, cyklar!

Veritas sa...

Det är just det som skrämmer mig så med alla de stora abrahamiska religonerna som var och en har sin BOK som "förklarar allt". Det finns så många religiösa extremister som tolkar BOKEN på ett ytterligt intolerant sätt och att de som inte tror på samma gud inte är värda att leva. Detutom är ju faktiskt både bibeln (särskilt gamla testamentet men även uppenbarelse-böckerna) och koranen genomsyrade av våld, hämnd och ond bråd död, så det är inte så konstigt att religiös övertygelse så ofta också leder till en intolerant syn på medmänniskor och ibland mer än så. Kombinationen av religion och politik är speciellt explosiv och problematisk. Förhoppningsvis kommer världen en dag att bli mer upplyst och fridfull.

Ida sa...

hahaha..!

Veritas..!

säg till mig om det finns en enda politiska ideologin som inte är med våld..??? Demokrati..???
Jag menar, demokrati som överallt skickar soldater, ibland privata företag som dödar och massakrerar civila.
Religion är inte politik.
Religion är andlighet.
Men en del använder religioner i sina politiska syften. Och det skapar problem.

Habiba sa...

Jag håller med Veritas om att kombinationen av religion och politik inte är det bästa. Även om politik till en viss grad präglas av religiösa moraler.

Politik är politik och ska kunna garantera frihet till alla oavsett om man har en tro på någon Gud eller ej.

Själv är jag muslim...och försöker till denna dag förstå varför man kallar ett land islamiskt?
Islam är ju inte direkt en nationalitet...det är en tro och livsstil.

Jag förstår att man som icke-troende blir orolig när man får se extremister i tv hota att döda folk som inte vill tro då och då...men då ska man påminna sig själv att de inte är en majoritet. Och att de är just...extremister.

Visst kan man gå omkring och vara orolig för att en "bok" kan misstolkas...men då slösar man så mycket tid och energi som man kunnat lägga på att faktiskt själv läsa "boken" och få saker och ting förklarade av en islamolog eller lärd till exempel. Eller kanske fråga och lära känna en kristen, jude, muslim, hindu etc.
Speciellt de delar man tycker handlar om våld.
Så att man kan se ett kontext också och inte bara en t-e-x-t.

Anonym sa...

Jag uppskattar att du tydligt tar ställning mot militant islamism. Det är viktigt eftersom många svenskar sannolikt börjar bli oroliga över vad vissa svenska muslimer egentligen tycker och var de står politiskt. Muslimer ska inte behöva stämplas som grupp bara för att enskilda beter sig illa, lika lite som man kan dra generella slutsatser om "etniska svenskar" utifrån enskilda brottslingar. Ändå tror jag att det är viktigt att svenska muslimer kraftfullt tar avstånd från alla illiberala och militanta tolkningar av islam. Det är viktigt att majoriteten svenska muslimer visar att de aktivt stödjer ett modernt, demokratiskt rättsamhälle, där exempelvis tolerans mot homosexuella och andra religiösa grupper, exempelvis judar, är en självklarhet. Det finns förstår gränser för en modern rättsstats tolerans mot intolerans. Förhoppningsvis ska vi slippa behöva bevittna var denna gräns går.

Fazeela Selberg Zaib sa...

Veritas jag förstår din ståndpunkt. Dagens muslimska extremister förklara vem de vill för otrogna eller mål man kan döda. Men som också är allmänt känt, är det vi muslimer i majoritet som dör av deras våld. Så det visar på att den stora skaran muslimer inte skriver under en sådan extremism som inte har stöd bland text eller folk.

Kommunism är inte religion i sig. Men hur mycket galenskap och våld har inte förekommit bland dess anhängare och en del ledare (inte alla)? Ska vi kalla kommunismen i sig terroristisk? Trots att det inte är det kommunismen egentligen går ut på.

Det samma gäller exempelvis Hitler med sin Mein Kampf. Vad inspirerade inte de texterna folk till att göra? Det var inte en bibel eller en koran.

Min poäng är, så länge människan finns, finns hat och våld då dessa är potentiellt existerande inom alla. Så länge människan finns, finns samtidigt också fred och kärlek! :)

Anonym välkommen!
Absolut, det är självklart att ta avstånd ifrån galenskap.

Och jag håller med, även en rättstat har sina gränser för toleransen, och så bör det vara. Det finns i mitt liv och min tro inga hinder för att respektera judar, homosexuella och andra människor samtidigt som jag är troende muslim.

Anonym sa...

Jag är så trött på vissa av mina trosfränders ständiga prat om det äkta, genuina muslimska landet, samhället, kulturen.... Let´s face it vi lever inte under profetens tid, en tid vi muslimer ofta åberopar som en tid där det muslimska samhället var idealiskt och än idag utgör moroten för många muslimers strävan efter ett islamiskt samhälle och/eller statsbygge.

Vi muslimer som bor i Sverige bör kolla lite runtomkring oss och öppna våra ögon för det redan existerande islamiska Sverige. Ja hör och häpna! Ett islamiskt Sverige!?

Ja här är några exempel på det islamiska Sverige idag, det Sverige jag är stolt över.

1. Det sociala systemet i vårt land fungerar väldigt väl. De flesta unga, gamla och andra som inte har en så stark ekonomi har möjlighet att söka ekonomiskt stöd från socialen för att kunna köpa mat, betala räkningar och därmed slippa utblottning och vräkning. Jag frågar mig själv i vilket land där majoritets befolkningen är muslimer har ett liknande system som dessutom fungerar väl?

2. Gratis sjuk och tandvård (tandvård gratis till 20 års åldern)I Sverige slipper vi bli bankrutta om vi behöver opereras eller behandlas för en svår sjukdom. Jag frågar mig själv vilka länder där många muslimer bor kan man hitta detta (räknar inte med förenade arab emiraterna).

3. Gratis skolgång inklusive mat/lunch. Även universitetsstudier kan man komma billigt undan ifall man jobbar parallellt vilket många gör.

Detta för mig är en självklarhet för länder som vissa muslimer kallar islamiska som t.ex. SaudiArabien och Iran.

Ibland känner jag att många av mina syskon i religionen vill bygga ett islamiskt samhälle så fort som möjligt och det känns som om man börjar bygga ett hus där taket byggs först och grunden sist vilket betyder att bygget är dömt att misslyckas.

Vi muslimer måste börja ställa oss i tredje person och betrakta oss ur det perspektivet när det kommer till hur vi resonerar.

Vi måste börja med oss själva, begrunda våra positiva och negativa sidor. Försöka förbättra sig själv så mycket man kan, sedan får man arbeta med sin familj och där upprätta ett mini islamiskt samhälle där man ser varandra varandras behov och där hemmet genomsyras av kärlek och respekt mellan familjemedlemmarna. Jag tycker att många muslimska familjer har stora problem med både kärlek och respekt. Att skrämma sina barn genom att påstå att man kommer att brinna i helvetet om man inte fastar eller ber tycker jag är att börja i fel ände när det gäller att lära sina familjemedlemmar om islam. Alla gör inte så men det finns folk som använder sig av skrämselmetoder.

Min poäng är att man börjar med att jobba med sig själv, sin familj, släkt och vänner m.m. och när det arbetet bär frukt då kanske det finns möjlighet till ett islamiskt samhälle där sharia lagarna inte enbart representerar straff och en massa måsten och där makthavarna använder dessa lagar till att åstadkomma socialt välstånd och mycket annat som vi idag njuter och skördar frukterna av i vårat islamiska Sverige.

  © Blogger template 'Isolation' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP